Jak sprawić, aby informacje prasowe i wpisy blogowe były bardziej czytelne i zrozumiałe?

Jak sprawić, aby informacje prasowe i wpisy blogowe były bardziej czytelne i zrozumiałe?

zrób to lepiej
Marek Woźniak

Marek Woźniak

Jakiś czas temu wdrożyliśmy ciekawe narzędzie, które sprawdza czytelność i zrozumiałość informacji. Jest proste, ale zarazem bardzo przydatne w codziennej pracy i dlatego chcę o nim przypomnieć. Dzięki niemu autor wiadomości może sprawdzić, czy jego tekst będzie zrozumiały dla interesującej go grupy odbiorców. Przystępność tekstów jest określana na podstawie wskaźnika FOG. Wartość wskaźnika to liczba lat edukacji niezbędnych do zrozumienia przekazu. 
 
Analiza tekstu.png
 
Indeks FOG został stworzony przez Roberta Gunninga w 1952 roku dla języka angielskiego. Język angielski jest jednak inny niż polski. Trudne słowa mają w nim zwykle trzy sylaby i więcej. W języku polskim za trudne uznaje się wyrazy czterosylabowe i dłuższe. Dlatego test Gunninga dla języka polskiego wymagał niewielkiej adaptacji. Na podstawie takiego algorytmu działa nasze narzędzie, którego celem jest pomaganie w tworzeniu bardziej zrozumiałych informacji. 
 
Czasami można się spotkać z opiniami, że wzkaźnik FOG nie odzwierciedla w pełni rzeczywistości, bo krótkie zdania nie zawsze bywają  zrozumiałe. Jednak podstawowymi zaleceniami dla autorów, którzy chcą pisać w sposób zrozumiały, jest używanie krótkich i powszechnie zrozumiałych słów oraz unikanie zdań wielokrotnie złożonych. Krótkie zdania są kluczem algorytmu wyliczającego wskaźnik FOG.  

Dziennik "Fakt" ma indeks czytelności na poziomie około 7, tygodnik "Newsweek" około 12, zaś teksty specjalistyczne mają FOG na poziomie 20 i wiecej punktów.
 
Program zaznacza w tekście zdania złożone oraz pogrubia wyrazy zidentyfikowane jako trudne. Bardziej złożone i zawierające trudniejsze słowa zdania są zaznaczane bardziej intensywnym kolorem, aby zwrócić na nie uwagę autorowi. Oczywiście wyliczany jest również wskaźnik i określany poziom edukacji wymagany do zrozumienia.
 
Więcej informacji na temat indeksu czytelności FOG znajduje się na stronie  http://pl.wikipedia.org/wiki/Indeks_czytelności_FOG 

Jak pisać w sposób czytelny i zrozumiały?

  • Używaj powszechnie zrozumiałych słów - unikaj branżowego slangu i niezrozumiałych skrótów.
  • Buduj krótkie zdania i unikaj zdań wielokrotnie złożonych.
  • Dziel tekst na krótkie akapity, z których każdy powinien zawierać oddzielną myśl.
  • Stosuj nagłówki akapitów, śródtytuły i wypunktowania.
  • Pisz zgodnie z zasadami gramatyki, ortografii oraz interpunkcji.