Lepsze niż słowo, czyli obrazek jako zapowiedź informacji prasowej

Lepsze niż słowo, czyli obrazek jako zapowiedź informacji prasowej

zrób to lepiej
Adrian Pradzioch

Adrian Pradzioch

Zdjęcia, piktogramy, wykresy a nawet filmy w informacji prasowej przyciągają uwagę i zachęcają do lektury całego tekstu. Dlatego dziś będzie o obrazach :) 

Pojęcia kultury obrazkowej tłumaczyć nie trzeba. Termin jest znany i popularny szczególnie w mediach, które z każdym dniem stają się coraz bardziej obrazkowe. Wszystko dlatego, że ludzie reagują na bodźce wizualne dużo silniej niż na „czysty” tekst. Obrazy przyciągają wzrok i  zatrzymują uwagę na dłużej, a informacje nimi wzbogacone są znacznie częściej czytane i skuteczniej zapamiętywane. Zajawka graficzna w informacji prasowej sugeruje również redaktorowi, że razem z informacją uzyska również materiały graficzne do zilustrowania publikacji, których dzisiaj media potrzebują bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.

Co może być zachętą graficzną informacji?

Wszystko zależy od tematu i treści komunikatu. Oczywiście w pierwszej kolejności ciekawe zdjęcie. Jeśli prezentujemy sylwetkę nowego pracownika albo cytujemy kogoś z własnej firmy - niech to będzie zdjęcie wspominanej osoby. Czytelnik od początku wie o kim mowa, a media mogą wykorzystać wizerunek przy odpowiednim fragmencie. Jeśli tworzymy raport z wynikami badań lub innymi statystykami - przygotujmy prostą infografikę lub ciekawie zrobiony wykres. Wizualizacja danych sprzyja zapamiętywaniu a dziennikarzom ułatwia pracę. Do stworzenia ciekawych zestawień wystarczy nieraz podstawowy pakiet biurowy. Do przygotowania infografik nadadzą się proste w obsłudze i darmowe narzędzia do robienia infografiki takie jak np. Piktochart czy Infogr.am

Oczywiście najlepiej dysponować własnymi zdjęciami, bo jeżeli chcemy udostępniać je mediom powinniśmy dysponować do nich pełnymi prawami. Własne zdjęcia będą też najlepszą ilustracją do informacji produktowych i biznesowych. W przypadku ich braku możemy jednak skorzystać z wielu źródeł darmowych zdjęć i grafik. Choć w tym przypadku trzeba zwracać szczególną uwagę na szczegóły licencji na jakich są udostępniane bo nie wszystko co znajdziemy w wynikach Google Grafika będzie można wykorzystać. Jest jednak sporo stron i portali, które udostępniają zdjęcia na bezpłatnej licencji, nawet na użytek komercyjny. Są to np. Pixabay, Stocksnap.io, Unsplash czy Flickr (jednak przy tym ostatnim trzeba zwracać uwagę na licencję dla każdego zdjęcia z osobna, albo ustalić odpowiednie warunki w opcjach wyszukiwania). Co ważne – coraz częściej można tam też znaleźć zdjęcia w bardzo wysokiej jakości, co pozwala wykorzystywać je również poza Internetem.

flickr.pngpixababy.pngstocksnap.pngunsplash.png

Mamy już grafikę – co dalej?

Jeżeli wysyłamy informacje prasowe tylko z programu pocztowego mamy kłopot, bo załącznik często jest podejrzanym elementem maila i przy źle skonfigurowanych serwerach pocztowych odbiorcy lub zbyt restrykcyjnej polityce bezpieczeństwa może nawet nie dotrzeć do celu. W systemach prasowych zbudowanych na tradycyjnych sposobach zarządzania treścią często nie jest łatwo zrobić to szybko i dobrze lub bez pomocy innych osób. 

W najlepszej sytuacji są użytkownicy naszych rozwiązań biur prasowych. Dedykowane rozwiązanie do komunikacji z mediami pozwala na ustawienie zajawki graficznej informacji na kilka różnych sposobów. Najprostszym z nich jest dodanie dowolnego pliku graficznego jako załącznika, co spowoduje automatyczne wygenerowanie na jego podstawie zajawki graficznej informacji w jakości internetowej przy zachowaniu pierwotnej proporcji obrazu.

WAŻNE: jeśli dodany załącznik nie pojawi się automatycznie jako zajawka – prawdopodobnie jego rozmiar jest zbyt mały lub jest niskiej jakości. Wciąż możemy ustawić go ręcznie, ale zdecydowanie odradzamy takie rozwiązanie – pikseloza to ostatnia rzecz, którą chcemy zniechęcać ludzi do przeczytania naszego tekstu.

Jeśli grafika jest duża lub nieproporcjonalna (np. długa i wąska - jak infografiki), jej miniaturka może okazać się zwyczajnie nieczytelna. W takim przypadku mamy możliwość kadrowania jej do odpowiadających rozmiarów za pomocą prostego w obsłudze narzędzia. Takie rozwiązanie pozwala, np. w przypadku infografik, wybrać tylko jeden panel jako zachętę do obejrzenia całości. Żeby otworzyć narzędzie do edycji, wystarczy kliknąć w strzałkę przy odpowiednim załączniku i wybrać opcję „ustaw jako zajawkę graficzną”.

WAŻNE: wykorzystanie narzędzie kadrowania zajawek informacji pozwala na utrzymanie stałych rozmiarów zdjęć i grafik. Proporcje i wymiar zdjęcia są ustalane na etapie projektowania i wdrażania biura prasowego. 

ustawjako.png

crop2.png

Zajawkę graficzną można również w prosty sposób przygotować na bazie załączonego filmu. Wybranie opcji „Ustaw jako zajawkę graficzną” na załączniku wideo spowoduje, że zajawką stanie się klatka startowa tego nagrania. System biur prasowych netPR.pl pozwala jednak na wybranie dowolnego fragmentu filmu, jako zajawki. W tym celu wystarczy ponownie kliknąć prawym przyciskiem na załącznik, wybrać opcję „Odtwórz”, a następnie w wybranym momencie nagrania wybrać opcję dostępną pod okienkiem playera: „Zapisz klatkę startową” i dopiero wtedy wybrać ten załącznik jako zajawkę.

wideo_zapisz.png

 

WAŻNE: jeżeli załączyliśmy pod informację prasową filmy z kanałów YouTube lub Vimeo podłączonych pod biuro prasowe firmy to zajawki graficzne możemy generować również z nich. Jedynym ograniczeniem jest jednak to, że nie będziemy mieli możliwości wybrania klatki startowej tak, jak w przypadku treści wideo znajdujących się bezpośrednio w biurze prasowym.  

Oprócz możliwości tworzenia zajawek graficznych informacji ze zdjęć i filmów możemy również skorzystać z opcji dostępnej pod przyciskiem "Dodaj zajawkę graficzną" na samym dole strony edycji komunikatu. Opcja ta pozwala na wybranie pliku wgranego wcześniej do zasobów biura prasowego (np. z press kitu), albo z własnego komputera. W tym przypadku konieczne będzie jednak przygotowanie grafiki w odpowiedniej jakości i proporcjach ponieważ system nie zareaguje na zbyt niską jakość. Nie będziemy mieli również możliwości jej późniejszego kadrowania choć taka opcja prawdopodobnie wkrótce się pojawi w tym miejscu. 

dodaj2.png

Zajawka informacji, w zależności od ustawień projektu graficznego naszego biura prasowego może pojawić się obok leadu, albo może być tłem boksu, na którym pojawi się tylko tytuł informacji. Może również pojawić się w pełnej treści komunikatu.

WAŻNE: W przypadku wykorzystania dystrybucji infoWire.pl - zajawka pojawi się również w serwisie (zarówno na głównej stronie obok leadu, jak i w pełnej treści informacji) oraz w rozsyłanym przez niego biuletynie.
UWAGA: Wszystkim naszym klientom wykorzystującym biura prasowe z technologią wideo umożliwiamy wykorzystanie treści redakcyjnych infoWire.pl poprzez podłączenie kanału YouTube infoWire.pl  - https://www.youtube.com/user/infoWirepl bez konieczności zakupu licencji do materiału.