Dlaczego powinieneś pomyśleć o wideo w swoich informacjach prasowych?

Dlaczego powinieneś pomyśleć o wideo w swoich informacjach prasowych?

zrób to lepiej
Justyna Wasinkiewicz

Justyna Wasinkiewicz

Tak samo, jak zmieniają się media - zmienia się media relations. Wydawcy, którzy pełną parą ruszyli na rynek wideo, będą coraz mniej chętnie reagować na tradycyjne komunikaty prasowe.

Zdarza się Wam przesiadywać na imieninach cioci, gdzie w tle włączony jest telewizor? Czy Wam też wydaje się, że ściąga on powoli uwagę wszystkich zebranych? Tak działa potęga ekranu - ludzie uwielbiają wideo.

A media boleśnie się o tym przekonują. Wyniki sprzedażowe tygodników opinii czy gazet w ostatnich latach notują spadki nawet do 64%. Sprawa jednak nie kończy się tylko na nich. Chociaż Europejczycy korzystają z telewizji średnio o pół godziny dłużej niż w ubiegłym roku to tradycyjna telewizja - bazująca przecież na przekazie wideo - również odnotowuje spadki oglądalności. Jak to możliwe? Dziś na ekranach telewizorów coraz częściej oglądamy streamy z sieci, filmy i seriale z komputerów i tym podobne. Krótko mówiąc - zmieniło się to JAK oglądamy, a nie CZY.

To, co w ostatnich latach stale zyskuje na popularności, szczególnie w sieci, to segment wideo. Wszystko zaczęło się od rewolucji YouTube, która dawno już rozlała się na cały Internet. Najnowszymi dziećmi tego trendu są już aplikacje społecznościowe, które bazują na tej formie przekazu – jak Vine czy Snapchat. O tym, że to niemały rynek niech świadczy fakt, że Mark Zuckerberg już ponad rok temu chciał wykupić Snapchata za - bagatela - 3 miliardy dolarów.

Ci, którym udało się przewidzieć trendy działają i przenoszą swoją główną aktywność do sieci, inwestując w wideo. Gazeta.pl, eksperymentująca od niedawna ze Snapchatem i Periscope, pod względem odtworzeń wyprzedziła ostatnio Interię. Onet i Wirtualna Polska, wydawcy przodujący w rankingach treści audiowizualnych na swoich portalach, są również najbardziej popularnymi serwisami informacyjnymi na naszym rynku. Przypadek? Nie sądzę.

Skoro zmieniają się media, to musi zmieniać się również media relations.

To, w jaki sposób firmy czy marki komunikują się z dziennikarzami powinno być dopasowane do ich potrzeb. A z tym bywa kiepsko - tylko 2 z 98 przepytanych dziennikarzy zadeklarowało, że PR-owcy kiedykolwiek kontaktowali się z nimi, żeby poznać ich potrzeby. My jesteśmy w ciągłym kontakcie z mediami i dlatego na pytanie „jak możesz lepiej dostosować swoją komunikację do mediów?”, odpowiadamy – zainwestuj w wideo.

Co możesz zrobić?

Przygotowujesz komunikat prasowy? Nagraj wypowiedź osoby związanej z projektem, o którym opowiadasz. Wideokomentarz, obok cytatu w tekście, spełnia swoją rolę dużo lepiej, bo trafia w zapotrzebowanie nowych mediów. O skuteczności takiej formy przekazu niech świadczy case study na naszej stronie.

Organizujesz konferencję? Zadbaj o transmisję w sieci, albo przygotuj krótkie nagranie z wypowiedziami uczestników podsumowujące całe wydarzenie. Jeśli nie dysponujesz profesjonalnym sprzętem - zaciekaw media krótkimi transmisjami za pomocą np. Periscope, albo... poproś nas o wsparce ;)

Przede wszystkim jednak pamiętaj – media ciągle się zmieniają. Dziś i jutro w komunikacji króluje wideo. Wykorzystaj to. Ale nie zapominaj o słuchaniu i dostosowywaniu się do tego, jak zmienia się rynek.