Użytkownik ma chcieć być odbiorcą treści - tajemnica content marketingu

Użytkownik ma chcieć być odbiorcą treści - tajemnica content marketingu

Content marketing to rozwiązanie, które sprawdzi się wszędzie. Niezależnie, czy prowadzisz międzynarodową firmę, czy lokalny zakład masarski. Czy handlujesz papierem toaletowym, czy drukarkami 3D. Wystarczy dobry pomysł, przygotowana strategia i… dopasowana treść.

Marketing treści to w Polsce nadal świeża kwestia. Choć polskie firmy eksperymentują z tą formą marketingu raczej ostrożnie, to wyraźnie widać, że chcemy próbować i korzystać z tego potężnego narzędzia. Kwoty przeznaczane na ten rodzaj promocji może nie są najwyższe, ale stale rosną, co odzwierciedla zainteresowanie tematem.

Po co content, skoro jest reklama

Przekaz w stylu „U nas najtaniej! Kup! Skorzystaj!” jest męczący dla konsumentów i coraz mniej przekonujący dla firm. Szczególnie tych, którym najbardziej zależy na zbudowaniu długotrwałej relacji z Klientem i stworzeniu wokół swojej marki określonej społeczności. Tak zdefiniowane cele dużo skuteczniej osiąga się za pomocą… treści dobrze dopasowanych do odbiorców.

„Użytkownik ma chcieć być odbiorcą contentu. W tym tkwi cała tajemnica”

Tworzyć treści... ale jakie?

Marketerzy z całego świata udowodnili już, że content marketing sprawdza się w każdej branży. Nie wszędzie jednak zda egzamin ta sama strategia. Content może być zabawny, poradnikowy, inspirujący. Zanim jednak odpowiesz sobie na pytanie, jakie treści sprawdzą się w przypadku Twojej firmy, musisz ustalić, dla kogo chcesz je tworzyć.

„Musimy znaleźć użytkownika i wiedzieć, jak mu coś sprzedać – czy emocjami, czy racjonalnie? My staramy się naszym użytkownikom pomagać (…). Wiemy, że jeden artykuł z odpowiedzią na jakieś dręczące użytkowników pytanie może bardzo łatwo skończyć się zakupami bądź umówieniem wizyty w warsztacie” - mówi Erwin Wilczyński z Inter Cars SA

Wiedza o swoich odbiorcach przydaje się nie tylko w przypadku samych treści. Tworzony przez nas content może mieć przecież różną formę. I choć te bardziej wymagające (jak webinarium, infografika czy wideo) są zazwyczaj skuteczniejsze, ostateczną decyzję zawsze powinno podejmować się w kontekście tego, co będzie najodpowiedniejsze dla konkretnej grupy odbiorców. Aby zwiększyć zasięg naszych treści, dobrze jest też wykorzystywać różne kanały dystrybucji, zaczynając od najskuteczniejszych (własne strony internetowe czy blog), ale nie zapominając o profilach społecznościowych czy mailingu.

Chwilowy trend czy długofalowe rozwiązanie?

Trendy w branży zmieniają się w zawrotnym tempie, jednak prognozy dla content marketingu wydają się obiecujące. Bazą dla działań będzie rozwijanie coraz popularniejszego wideo i coraz lepsze kontekstowe dopasowanie treści do konkretnych odbiorców. Coraz więcej firm deklaruje zamiar korzystania z tej strategii, dlatego w przyszłości możemy też na pewno liczyć na więcej rodzimych case studies ;)


netPR.pl sp. z o.o. jest firmą technologiczną, która oferuje oprogramowanie internetowe wspomagające komunikację jako usługę (model SaaS - Software as a Service). Specjalizuje się w rozwijaniu systemów prasowych, blogów korporacyjnych, serwisów relacji inwestorskich i technologii wideo w Internecie. Z rozwiązań netPR.pl korzystają m.in.: mBank, ING Bank Śląski, BGŻ BNP Paribas, Samsung, Mitsubishi, Knorr, Akzo Nobel Enea, Energa.