Skomponuj PR-ową melodię i monitoruj jej odbiór - o analityce słów kilka

Skomponuj PR-ową melodię i monitoruj jej odbiór - o analityce słów kilka

zrób to lepiej
Piotr Ślusarczyk

Piotr Ślusarczyk

W zeszłym roku opowiadałem o tym czego PR-owiec mógłby nauczyć się od DJ-a. Jedna z rad brzmiała - dopasuj się do publiczności. Ten temat można nieco rozwinąć.

Public Relations jest dziś melodią, którą można komponować grając na przeróżnych instrumentach. Każdy ma jednak swój gust - jeden lubi dźwięki gitary, inny pianina, jeszcze inny skrzypiec. Co jednak gdy przegapimy grupę fanów perkusji? Albo szeroko pojętej elektroniki? Warto dziś grać na wielu instrumentach i stworzyć taką PR-ową melodię, która trafi do szerokiego grona odbiorców.

Trzeba przy tym wszystkim pamiętać, że niezależnie od tego na ilu instrumentach gramy, niezbędna jest obserwacja czy ta muzyka się w ogóle publiczności podoba. Czy wzbudza aplauz, czy dezaprobatę. Brutalna prawda jest taka, że liczy się nie tyle piękno PR-owej melodii, ale reakcje jakie wywołuje. Ale wyciszając dźwięk i rezygnując z metafor - co konkretnie mam na myśli? 

Publikacja informacji prasowej, wysyłka kampanii mailowej, wpis w social media, zaproszenie na event, relacja z wydarzenia, artykuł content marketingowy - to typowe z instrumentów, na których gra współczesny PR-owiec. Idealnie gdy wszystkie tworzą spójną całość np. dzięki integracji w jednym newsroomie. Świetnie też, gdy w prosty sposób można zbadać jak ta melodia przełożyła się na efekty, czyli kliknięcia, otworzenia i publikacje.

Bolączką już dawno przestał być dostęp do takich danych. Nadal aktualnym problemem jest za to brak łączności pomiędzy nimi oraz rozproszenie statystyk na wielu platformach. Integracja wszystkich narzędzi i całej analityki w jednym newsroomie, jest odpowiedzią na podstawowe problemy współczesnego PR. To skuteczna recepta na utrzymanie spójności przekazu, przy jednoczesnej minimalizacji poświęconego na to czasu i maksymalizacji efektów. 

melodia.jpg

W systemie netPR.pl można w prosty sposób przeglądać statystyki odwiedzin komunikatów i pobrań załączników, raporty z doręczeń kampanii mailowych oraz monitorować media. Zaawansowana analityka dostępna dzięki kilku kliknięciom pozwala zaobserwować, które z działań przyniosły pożądane efekty, a z których być może warto zrezygnować.