Drugie życie „starych” mediów

Drugie życie „starych” mediów

z sieci
Piotr Ślusarczyk

Piotr Ślusarczyk

O konwergencji mediów powiedziano już bardzo wiele. Dlatego nie będzie nic oryginalnego w stwierdzeniu, że konwencjonalne media „się kończą”. Nawet jeśli odżywają w nowej, internetowej formie. Ostatnia zapowiedź pojawienia się kanałów CBS Corp. w YouTube pokazuje fragment tego procesu w przypadku telewizji.

Telewizja

Bez wątpienia najsilniejszy kanał z konwencjonalnej trójki. Dlaczego? Oddziałuje na wiele zmysłów i bardziej angażuje odbiorcę. Ale… kto chciałby dziś czekać na niesprofilowany program informacyjny albo film, którego wcale nie ma ochoty oglądać? Telewizja, taka, jaką znamy, przenosi się do internetu, a nowe twory typu telewizji na życzenie, Periscope.tv czy nawet Snapchata i mu podobnych już zaczynają królować na dobre.

Dostępność popularnych kanałów TV na YouTube to wyraźny zwiastun zmiany. Choć w wielu przypadkach będzie to nadal konwencjonalna telewizja, ale dostępna na jeszcze niekonwencjonalnym nośniku. Nośniku, który zapewne pozwoli na lepsze profilowanie przyszłych transmisji, zmianę formuły programów i… szersze dotarcie. Kiedyś „wszyscy” mieli kablówkę, niektórzy internet. Dziś zaczyna wyglądać to tak, że „wszyscy” mają internet, a niektórzy kablówkę.

Google poza CBS Corp. rozmawia też już z innymi wydawcami telewizyjnymi, ale w momencie pisania tego tekstu brak było oficjalnych komentarzy ze strony zainteresowanych stron. Dlatego równie dobrze może skończyć się tylko na rozmowach, jak już często na styku wielcy wydawcy – giganci internetu bywało.

Niemniej jednak przekształcanie „starej TV” w „nową TV” warto dostrzec już dziś, również w kontekście komunikacji firmy. Temat jest szeroki – na pewno komunikacja ekspercka, brand video i wizualny storytelling to wstęp do własnej telewizji firmowej.

Radio

Mam wrażenie, że wielu młodych ludzi nie widzi dziś sensu jego istnienia. Sam po części się do nich zaliczam. Po części, ponieważ tylko jeśli chodzi o radio konwencjonalne. Bardzo często słucham audycji internetowych, tylko po prostu nie nazywam już tego „słuchaniem radia”. Do tego dochodzi również duża popularność podcastów. A czym innym jest streamowana na żywo muzyka w sieci i wspomniane podcasty, jak nie nowoczesnym wcieleniem radia?

Prasa

Najbardziej tradycyjne medium. Niektórzy powiedzą, że podobnie jak papierowa książka – nieśmiertelne. I być może faktycznie jeszcze dużo czasu upłynie, zanim gazety i czasopisma znikną ze sklepowych półek i kiosków zupełnie, ale te same publikacje już dziś trafiają częściowo lub w całości do serwisów internetowych. I nic w tym dziwnego, bo już w 2017 roku aż 75% ruchu w sieci wygenerują urządzenia mobilne – muszą brać to pod uwagę także wydawcy prasy, której czytanie być może kiedyś będzie jakąś formą członkostwa w elitarnych, inteligenckich klubach.

Kiedy „stare” zamienia się w „nowe”

Wielu specjalistów do spraw komunikacji nie docenia lub, powiedzmy to wprost, obawia się mediów społecznościowych – oni dziś przegrywają. Jednak paradoksalnie na tej samej szali lub w jeszcze gorszej sytuacji znajdują się ci, którzy nie rozumieją konwencjonalnych kanałów. Oni często padają ofiarą powierzchowności komunikacji w social media. Sukces należy niewątpliwie do tych, którzy rozumieją procesy zachodzące w mediach, mają odwagę sięgać po nowe, nie boją się zmian i, co ważne, w porę je dostrzegają.

Taka myśl przewodnia towarzyszy nam, kiedy tworzymy funkcjonalności w newsroomach naszych Klientów czy serwisie multimedialnej agencji informacyjnej infoWire.pl. Każdy newsroom to nie tylko narzędzie do publikacji informacji prasowych, ale także treści contentmarketingowych i wideo. A materiały redakcji infoWire.pl zawierają w sobie wideo z napisami, tekst oraz osobno ścieżkę dźwiękową z nagrania.