Przyszłość komunikacji w 2017 roku (cz. I) - media

Przyszłość komunikacji w 2017 roku (cz. I) - media

co nowego
Jacek Choroszewicz

Jacek Choroszewicz

W 2016 roku obserwowaliśmy coraz szybszy rozwój przekazu wideo w sieci; mieliśmy kilka rodzimych przykładów fantastycznych kreacji content marketingowych; przyglądaliśmy się różnym próbom adaptacji przekazu marek do potrzeb nowego pokolenia; byliśmy świadkami narodzin i (miejmy nadzieję) początków walki z post-prawdą – wszystkie te rzeczy mają niebagatelne znaczenie dla kierunku rozwoju trendów w komunikacji. To zaś nieodmiennie będzie wpływało na rozwój mediów, social mediów i public relations w, trwającym już, 2017 roku. Z tej okazji przygotowaliśmy kilka pytań i przez najbliższe trzy dni będziemy prezentowali odpowiedzi przedstawicieli poszczególnych środowisk.

Zaczynamy od tematu mediów. O trendach, które w 2017 roku będą zmieniały świat mediów mówi Paweł Nowacki – od wielu lat związany z branżą wydawniczą w Polsce. Współpracował z Polskapresse (obecnie Grupa Polska Press), gdzie był odpowiedzialny m.in. za zbudowanie strategii online, stworzenie zintegrowanego newsroomu czy przygotowanie aplikacji mobilnych. Przez trzy lata był też wicenaczelnym Dziennik Gazeta Prawna (Infor Biznes). Teraz wprowadza na polski rynek firmę Delve – oficjalnego partnera Google zajmującego się programmatic advertising.


Paweł Nowacki
Delvein

 

Na rozgrzewkę - w jednym tweecie (140 znaków) – opisz rok 2016 w Twojej branży.

Fake, prawda, post prawda i powolna szansa na powrót do dziennikarskich wartości. Technologia, video, mobile, innowacje w cyfrowym świecie.

Video is a king? Jak przełożyć najnowsze trendy wideo (360, virtual reality, transmisje na żywo) na polski rynek mediów, reklamy czy - szerzej - komunikacji? Co z aktualnych trendów przyjmie się w 2017 roku na stałe?

Mamy dwa trendy – pierwszy to rozwój wideo w internecie, rozumianego jako dziennikarskich materiałów. Takie, jak robią dziś portale internetowe jak Wirtualna Polska czy Onet. Z drugiej strony coraz większą rolę stanowi wideo rozumiane jako VOD i SVOD. To oznacza, że duża część budżetów reklamowych przestanie przechodzić do telewizji a pojawi się dzisiaj w internecie. W reklamie zacznie też dominować sprzedawanie użytkowników (audience) a nie odsłon (PV).

Myślę, że przede wszystkim pojawią się też nowe formaty wideo. Dzisiaj trudno powiedzieć czy to bardziej internet zdominuje materiały telewizyjne i będzie opowiadał informacje w sposób bardziej czytelny dla swoich odbiorców, czy to formaty TV zaczną dominować w internecie.

W 2016 roku milenialsi rzekomo „zabili” kilka rzeczy (demokrację, Europę, kanadyjski rynek turystyczny, kino i parę innych). To oczywiście przesada, ale wiemy na pewno, że zmieniają się zachowania odbiorców/konsumentów. Jak (i czy w ogóle) branża powinna dostosować się do tych zmieniających się zwyczajów w nadchodzącym roku?

W sposób niezauważalny biznes dostosowuje się do nowych zachowań konsumentów. Skoro milenialsi nie chcą posiadać rzeczy, a chcą je wypożyczać czeka nas pewnie czas dostosowywania oferty do ich oczekiwań. Oczywiste, że nie wszystko nastąpi z dnia na dzień. Nie wszystkie produkty i usługi będą też zaspokajać potrzeby tylko milenialsów. Ale rynek turystyczny to też dziś Airbnb. Samochody będą wypożyczane lub naprawdę będą jeździć bez kierowców. Może nie w 2017, ale w najbliższym roku zostaną na pewno zrobione kolejne kroki w tym kierunku. Marki i firmy muszą to zauważać już teraz, zgodnie z zasadą: dostosuj się albo zgiń.

Granica między dobrym content marketingiem a sponsorowanymi materiałami cały czas się przesuwa. W ubiegłym roku mieliśmy coraz więcej dobrych, polskich przykładów – Allegro (Legendy Polskie czy najnowsza reklama), Intel (sztuka składania historii) czy PGE (Historia Sebusia). Czego możemy się spodziewać na tym polu w 2017?

Content marketing ma dużo zalet, szczególnie dobrze widocznych w świecie walki o uwagę klienta. W internecie AdBlocki blokują reklamodawcy dostęp do nabywcy, stąd nie dziwi rozkwit nowych form dotarcia. Wszystko to opiera się wciąż na tej samej relacji, czyli umiejętności opowiadania atrakcyjnych historii. Albo jak kto woli atrakcyjne opowiadanie historii - to jest cała zagadka popularności content marketingu i jego przewagi nad sponsorowanymi materiałami gdyż te drugie są atrakcyjne tylko dla zleceniodawcy (np. dla szefa działu PR firmy, marketingu czy samego prezesa) a nie odbiorcy usługi czy produktu.

Bonusowe pytanie dla przedstawicieli mediów:

Żyjemy w czasach, w których fakty odgrywaja coraz mniejsze znaczenie. Post-prawda zdobyła tytuł słowa roku 2016. Ludzie w internecie udostępniają teksty czytając tylko tytuły i nagłówki. Algorytmy Google’a i Facebooka są skonstruowane w taki sposób, że pomagają rozpowszechniać nieprawdziwe informacje. Mimo to (a może właśnie dlatego) giganci zapowiadają walkę z fake’owymi newsami. Jakie zmiany w obliczu tego wszystkiego będziemy obserwowali w polskich mediach w 2017 roku?

Koniec roku to doniesienia o zatrudnianiu nowych dziennikarzy w Washington Post. Czy to sygnał nowego zjawiska? Powrotu do pierwotnych wartości, czyli jakościowego dziennikarstwa? Mam cichą nadzieję, że w zalewie faksowych newsów, a nie newsów ponownie zacznie cenić się sprawdzone informacje i usługową rolę dziennikarzy, którzy powinni wyjaśniać czytelnikom, widzom, internautom skomplikowany świat. Spodziewam się zatem, że w internecie projekty takie jak oko.press to zaledwie początek powrotu do zajmowania się tworzeniem treści, a nie podejściem, które można by opisać jako treści pod kliki. Czy to oznacza, że dziennikarze mogą się cieszyć? Odrobinę zmienia to ich sytuację, ale konieczne będą nowe, cyfrowe kompetencje.


Dlaczego zajęliśmy się tematem mediów? W netPR.pl zajmujemy się wsparciem komunikacji – w szerokim tego słowa znaczeniu. Nasze flagowe produkty to biura prasowe online, systemy mailingowe czy serwisy relacji inwestorskich, choć to rzeczy powiązane z mediami - to wciąż tylko elementy większej układanki. Temat mediów jest nam szczególnie bliski, ponieważ staramy się łączyć światy mediów i PR poprzez dostarczanie obydwu środowiskom usługi typu wire service (infoWire.pl), dostarczaniem mediom materiałów, które pomagają im w codziennej pracy (informacji, zdjęć, wideo) oraz wsparciem technicznym czy realizacyjnym w zakresie serwisów internetowych czy treści wideo.

W kolejnych odsłonach „Komunikacji w 2017 roku” (już jutro i pojutrze) na podobne pytania spróbują odpowiedzieć specjaliści od social mediów i agencji PR. Zapraszamy!