Czy informacje prasowe nadal mają sens?

Czy informacje prasowe nadal mają sens?

zrób to lepiej
Piotr Ślusarczyk

Piotr Ślusarczyk

Świat nieustannie się zmienia. Ten PR-owy także. A może nawet przede wszystkim, bo internet wywrócił zasady komunikacji do góry nogami. Komunikat prasowy czy informacja prasowa jednak jak była, tak jest. A coraz większe problemy z wiarygodnością informacji w internecie sprawiają, że nie obawiamy się powiedzieć: będzie.

Informacja prasowa nadal potrzebna

Racja, nie samymi informacjami prasowymi dziennikarz żyje. Ale komunikat prasowy był, jest i będzie potrzebny. Są bowiem fakty i wydarzenia, których nie można opisać w content marketingowym artykule lub przekazać w nieformalnym wpisie blogowym. Są sprawy, które wymagają powagi, precyzyjności i szybkości przekazu. To daje poprawnie skonstruowana informacja prasowa. Komunikat prasowy nie zapomina też o treściach, które moglibyśmy zaliczyć do kategorii "zła koniecznego", które przecież... wcale nie musi być takie złe. Wystarczy je tylko przekuć w coś dobrego ;)

Zmiany kadrowe, cicha premiera małej nowości, huczna światowa premiera produktu, który dopiero za jakiś czas będzie dostępny na rynku lokalnym, zmiana logo, modyfikacja oferty, przyznanie nagrody, organizacja wydarzenia, udział w targach - to tylko wycinek tematów, które nie tylko można, ale wręcz należy komunikować za pośrednictwem informacji prasowej. Żadnej firmie nie powinno zabraknąć tematów do pisania o czymś właśnie w tej formie i budowania tym samym pełnej hostorii komunikacji z otoczeniem.

Współczesne informacje prasowe

Informacja prasowa informacji prasowej nierówna. I to nie tylko przy zestawieniu niegdyś papierowej ze współczesną elektroniczną. Dużo zmian nastąpiło już po erze jej cyfryzacji i niekoniecznie dotyczą one samej konstrukcji tekstu, ale miejsca czy sposobu jego prezentacji. Dlatego warto powiedzieć dziś jakie idee powinny przyświecać perfekcyjnej informacji prasowej na miarę rozwiniętego świata internetu i nowoczesnego newsroomu:

  • wiarygodność - to chyba najważniejsze wyzwanie współczesnej komunikacji, z którym firmy często sobie nie radzą. A wystarczy tylko oprzeć swoją komunikację informacji prasowych o centralne punkty, takie jak witryna firmowa lub będący jej cześcią newsroom. Takie centrum informacyjne musi widnieć w domenie firmowej, być w pełni zintegrowane graficzne i pełnić rolę centralnego nadawcy i agregatora nie tylko formalnych komunikatów prasowych, ale całej komunikacji firmy. To najprostsza metoda na uwiarygodnienie w epoce post-prawdy i fałszywych informacji,
  • wartościowa i poprawna językowo treść - nie każdy komunikat prasowy musi opowiadać historię czy być content marketingowym majstersztykiem. Tylko i aż poprawna polszczyzna, proste zdania i brak charakteru reklamowego także wyróżnia i buduje wiarygodność firmy,
  • tytuł i lead zachęcający do czytania, ale nie clickbaitowy - tytuł i lead to najważniejsze elementy komunikatu, bo to od nich zależy czy ktoś przeczyta resztę. A nawet gdyby tego nie zrobił, ważne żeby już z tych pierwszych kilku zdań dowiedział się czegoś wartościowego, co zapadnie mu w pamięć. Tytuł i lead nie może być jednak clickbaitową wydmuszką - taka taktyka odstraszy od przyszłych komunikatów zarówno dziennikarzy, jak i czytelników końcowych,
  • załączniki (zdjęcia i infografiki) - komunikat bez załączników, to nie tylko nuda, ale też potencjalnie potężne ograniczenie zasięgu informacji. Dziennikarz z portalu posiadającego nowoczesny layout potrzebuje okrasić publikację grafiką. Jeśli nie dostanie żadnej zajawki na tacy, może zrezygnować z szukania jej na własną rękę i zwyczajnie odpuścić publikację treści,
  • załączniki (wideo) - nikt już nie kwestionuje tego, że wideo w różnych formach jest przyszłością komunikacji, dlatego wideozałączniki zasługują na osobną kategorię. W tę przyszlość warto przenieść się już dziś - możemy Ci w tym pomóc,
  • "mobile first", czyli urządzenia mobilne na pierwszym miejscu - w newsroomie warto zadbać o responsywność i mobilność, a także styl i wielkość czcionki. W graficznych, wspólczesnych newroomach nie jest to zadanie łatwe, ale możliwe bez czasochłonnej ręcznej optymalizacji. To nie tylko dbałość o wygodę, ale też lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach. W mailu z kolei należy zwrócić uwagę na dobrze sformatowy tekst w dokumencie, a optymalnie o pozbycie się fizycznego załącznika i odnoszenie się do treści opublikowanej w newsroomie, co ułatwia Komunikator będący elementem newsroomów netPR.pl,
  • ogólnodostępność - warto aby informacja prasowa była dostępna w publicznym newsroomie, tak aby dotrzeć do niej mogli nie tylko akredytowani dziennikarze, ale wszyscy zainteresowani,
  • dystrybucja (indywidualnie) - stworzony komunikat musimy wysłać mediom. A tutaj dziś często mniej znaczy więcej. Nie stresuj się, kiedy istotną informację wysyłasz do kilku czy kilkunastu dziennikarzy, tylko zadbaj o to aby adresaci wiedzieli, że traktujesz ich wyjątkowo, a Twoje maile są dobrym źródłem informacji. W ten sposób możesz też wyróżnić wybrane media i wysłać im treść informacji przed oficjalną publikacją.
  • dystrybucja (agencje informacyjne) - zamiast spamować dużą grupę dziennikarzy rozważ skorzystanie z dystrybucji za pośrednictwem agencji informacyjnych (jak np. dystrybucja infoWire.pl - unikatowa usługa w newsroomach netPR.pl). To efektywny sposób dotarcia do mediów. Pamiętaj jednak, że nie uzyskasz publikacji kiedy wysyłasz informację która była aktualna przed np. 2 tygodniami. Dlatego koniecznie synchronizuj udostępnianie komunikatów we wszystkich kanałach dystrybucji,
  • dystrybucja (social media) - czy wiesz, że social media mogą być odpowiedzialne nawet za 60 % ruchu w centrum prasowym? Na początek oczywiście Twitter - to szybki kanał i najbardziej popularny wsród dzienikarzy.

Stara, dobra informacja prasowa dzisiaj?

Co do zasady, struktura współczenej informacji prasowej pozostaje klasyczna. Dlatego warto przypomnieć o skróconym, idealnym wzorcu struktury zwanej piramidą:

  • data publikacji, kategorie komunikatu - podstawowe dwie informacje, które powinny znaleźć tuż pod lub tuż nad tytułem,
  • tytuł i lead - ww. abstrakt informacji - tutaj powinny znaleźć się najważniejsze informacje,
  • rozwinięcie - dodatkowe fakty, wyjaśnienie istotności tematu dla otoczenia, ewentualnie zestawienie z podobnymi wydarzeniami w branży,
  • rozwinięcie cd. - ewentualne wyjaśnienie istoty komunikatu dla osób spoza branży,
  • informacje o firmie (tzw. boilerplate) - krótki opis pomagający zrozumieć istotę biznesu i ułatwiający pisanie o firmie, adres strony internetowej,
  • kontakt dla mediów - kontakt do autora i firmy lub/i agencji PR - kogoś, kto będzie w stanie odpowiedzieć na ewentualne dodatkowe pytania,
  • załączniki i wideozałączniki - ww. kwestie dodatkowych materiałów dla mediów.

Chcesz wiedzieć więcej na temat technikaliów pisania informacji prasowych? Wszystkie elementy i zasady pisania perfekcyjnego komunikatu opisywaliśmy tutaj.