Jak sknocić komunikację z mediami? 7 praktycznych porad

Jak sknocić komunikację z mediami? 7 praktycznych porad

zrób to lepiej
Piotr Ślusarczyk

Piotr Ślusarczyk

Masz dość tego, że Twoje informacje są poczytne? Chciałbyś, żeby w końcu wszyscy przestali się interesować Twoją marką? Prezentujemy 7 praktycznych porad jak to zrobić*. Zobacz, które już stosujesz.

1. Publikuj bardzo często lub bardzo rzadko

Zbyt częsta i szeroka dystrybucja komunikatów może być odebrana przez dziennikarzy jak spam. Zatem informuj o wszystkim, nie dawaj wytchnienia, a na pewno zostaniesz ich „ulubionym” spammerem. Ale, jako że skrajności są zawsze najlepszym rozwiązaniem, to alternatywnie... publikuj bardzo rzadko i daj o sobie zapomnieć. Napisz coś od wielkiego dzwonu i... nie spodziewaj się, że ktoś to zauważy. No ale przecież o to właśnie chodzi.

2. Nadawaj clickbaitowe tytuły

„Klikalny” tytuł pozornie ma szansę zapewnić większy ruch. Jednak jeśli nawet dziennikarz raz nabierze się na chwytliwy tytuł, który nie miał zbyt dużo wspólnego z dalszą treścią, na pewno zrazi go to do Twoich komunikatów i być może nawet nie przeczyta kolejnych. A jeśli nawet nie uda się odstraszyć go za pierwszy razem, stanie się to dzięki żelaznej konsekwencji. Dlatego nadawaj clickbaitowe tytuły kiedy to tylko możliwe. Im bardziej abstrakcyjne i skandaliczne, tym lepiej.

3. Nie zamieszczaj zajawek graficznych

W dobie kafelkowych layoutów wielu witryn (także stron internetowych mediów), informacja prasowa bez zajawki graficznej, często jest dla dziennikarza mało atrakcyjna. Wymaga ona od niego dodatkowej pracy polegającej na znalezieniu odpowiedniego zdjęcia, które posłuży za ilustrację komunikatu. Dlatego brak zajawki graficznej informacji lub zajawka nieodpowiednio dobrana i/lub złej jakości, może zapewnić odpływ pewnej części odbiorców. Dlatego dołóż pracy dziennikarzom, na pewno ich to zniechęci. A być może komunikatu bez grafiki nie zauważą w ogóle.

4. Nie załączaj plików do publikacji

Nic tak nie zrazi dziennikarza jak opis np. nowego produktu i nie załączenie do takiej informacji prasowej jego zdjęć. Zatem jeśli zależy Ci na tym, aby mało dziennikarzy zainteresowało się nowością Twojej marki - nie pokazuj im jej i opublikuj suchy tekst, a na zdjęcia każ czekać lub ukryj je w czeluściach biura prasowego.

5. Wysyłaj załączniki w mailach

Mail z ciężkim załącznikiem może zapełnić skrzynkę dziennikarza lub nie zostać przepuszczony przez filtr antyspamowy. To skuteczny sposób, aby komunikat nie dotarł do kolejnych Twoich kontaktów. Ale skoro w poprzednim punkcie ustaliliśmy, że lepiej publikować suchy tekst, to nie masz nawet innego wyjścia - multimedia będą musiały znaleźć się w mailu.

6. Sponsoruj publikacje prasowe

Komunikaty prasowe oznaczone jako sponsorowane często wyglądają niewiarygodnie dla odbiorców końcowych. A media, którym raz zapłacisz, niechętnie opublikują Twój kolejny komunikat za darmo. Zatem sponsoruj publikacje prasowe - mogą okazać się mieczem obusiecznym i upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Jednak absolutnie nigdy nie kupuj w mediach reklam - przez przypadek dotarłbyś do swoich odbiorców z przekazem produktowym.

7. Zostań w tyle z newsroomem

Jeżeli mimo wszystko zainteresujesz media swoim tematem, skutecznym sposobem aby uniemożliwić im zapoznanie się z tematem będzie Twój nowy newsroom. Jeżeli nie zapewnisz mu mobilności, będzie wyglądał identycznie jak firmy z sąsiedztwa, a w Google nie znajdziesz zindeksowanych z niego treści ani linków do niego, to będziesz bardzo blisko (nie)powodzenia. Ale pójdź dalej - możesz skorzystać z bezpłatnej domeny dostawcy i schować do kieszeni 100 zł za certyfikat SSL. Zresztą, tak naprawdę po co Ci newsroom... wystarczy jak wyślesz maila z linkiem do landingu w anonimowym internecie. Przecież to takie cool! A wiadomo... w mediach kupią wszystko, bo zjawisko "fake news" ich nie dotyczy.

*Poradnik ma charakter ironiczy i prezentuje odwrotne porady. NIE STOSUJ SIĘ DO NICH! :)