Serwisy inwestorskie spółek dalej mało mobilne i niezbyt przyjazne dla inwestorów

Serwisy inwestorskie spółek dalej mało mobilne i niezbyt przyjazne dla inwestorów

zrób to lepiej
Marek Woźniak

Marek Woźniak

Dostęp do informacji jest potrzebą inwestorów, która nie zmienia się w czasie. Zmieniają się jednak urządzenia, na których konsumujemy internet a także zmieniają się kanały komunikacji, które preferujemy. Ewoluują też cele biznesowe stawiane serwisom relacji inwestorskich. To już nie tylko spełnienie wymogów formalnych. Chodzi o ułatwienie dostępu do informacji inwestorom a także odciążenie od rutynowych działań w budowaniu relacji z nimi. 

Ta bardzo ważna zmiana w świadomości rynku cieszy, ale niestety cały czas pozostaje jeszcze w sferze deklaracji ze strony specjalistów odpowiedzialnych za relacje inwestorskie. Zapytani w trakcie tegorocznego Kongresu Relacji Inwestorskich o oczekiwania względem serwisu IR wskazali w blisko 70 % jako najważniejsze cechy takiego serwisu: zapewnienie łatwości w dostępie do informacji inwestorom oraz łatwość obsługi dla nich w realizowaniu tych funkcji.

Analiza witryn inwestorskich ocenianych w tegorocznej edycji konkursu Złota Strona Emitenta SEG nie nastraja jednak tak optymistycznie. Większość ocenianych serwisów inwestorskich miało problemy z zapewnieniem mobilności a ich walory użytkowe i możliwość szybkiego dotarcia do informacji były często dyskusyjne. 

Metodą "na RODO" w wielu przypadkach wydawała się być rezygnacja z newsletterów i powiadomień mailowych. Może to lepsza metoda niż subskrypcja przez formularz bez szyfrowania danych czy bez wykorzystania metody double opt-in - bez potwierdzenia, że jest się dysponentem skrzynki pocztowej, której adres rejestrujemy. W obu przypadkach to elementarne uchybienia, które powinny być wręcz kwalifikowane jako incydenty i naruszenia a takie przypadki wystąpiły wśród ocenianych witryn.

Nagrodzone serwisy inwestorskie rzeczywiście robią bardzo dobre pierwsze wrażenie i wyróżniają się nowoczesnym wyglądem. Jednak nawet w przypadku tych serwisów trudno wskazywać je jako wzorcowe i w pełni mobilne strony. Inwestor musi czekać na możliwość interakcji przy korzystaniu z telefony czy tabletu aż 8-9 sekund, czyli zdecydowanie zbyt długo. Web developerzy dążą do 2 sekund i dopuszczają 3 może 4 sekundy dla tego parametru.  Tak wolne strony nie pomogą również w SEO, ponieważ szybkość ładowania się stron stała się istotnym czynnikiem oceny wyszukiwarki Google. 

Nawigacja jedno z serwisów relacji inwestorskichprzymusowo aplikuje animację logo i "zająkniecie" się strony przy przejściu do wybranej zakładki. Dotarcie do notowań spółki wymaga conajmniej 2 czynności za dużo. 

Jesteś inwestorem? Zobacz co możesz i powinieneś wymagać od serwisu spółki

  1. mobilność - zapewnienie szybkości ładowania się każdej ze stron poniżej 3 sekund
  2. użyteczność - możliwość szybkiego dotarcia do najważniejszych zasobów jednym a najwyżej dwoma kliknięciami lub przez wyszukiwarkę,
  3. przydatność i funkcjonalność -  funkcjonalności, takie jak np:
    1. klarowne przedstawienie dlaczego warto zainwestować (już na pierwszej stronie serwisu relacji inwestorskich)
    2. łatwy dostęp do informacji dla inwestorów - w tym raporty bieżące EBI/ESPI
    3. integracja z witryną dla inwestorów komunikacji firmy w social media i biurze prasowym
    4. bieżące i historyczne notowania, najlepiej z kalkulatorem uwzględniającym dywidendy,
    5. kalendarium z subskrypcją pojedynczych wydarzeń i całego kalendarza inwestorskiego do kalendarzy osobistych
    6. graficzne przedstawienie wyników finansowych
    7. graficzne przedstawienie najważniejszych parametrów biznesowych firmy: factsheet
    8. powiadomienia o:
      • nowych raportach i informacjach dla inwestorów
      • nadchodzących wydarzeniach
      • wynikach sesji giełdowej
  1. bezpieczeństwo danych i zgodność z prawem
    1. szyfrowanie serwisów i formularzy subskrypcji,
    2. zakres przetwarzanych danych inwestorów adekwatny do celu przetwarzania
    3. podanie informacji o celach i zasadach przetwarzania w zrozumiały i czytelny sposób - bez prawniczego slangu i małych literek
    4. dostęp do danych osobowych zaraz po rejestracji - sprawdź to i przekonaj czy się czy firma szanuje Ciebie i Twoje dane

Odpowiadasz za relacje inwestorskie? Pozwól aby serwis dla inwestorów pracował zamiast Ciebie!

Przy wykorzystaniu nowych technologii wiele procesów w budowie relacji z inwestorami realizuje się w pełni automatycznie, bez konieczności rutynowej pracy po stronie obsługujących system. 

Budując nowy serwis relacji inwestorskich wybierz technologię, która spowoduje że: 

  1. informacja wysłana do regulatora (przez EBI/ESPI) opublikuje się samoczynnie w serwisie IR - bez dodatkowego zaangażowania zespołu. Takie rozwiązanie nie tylko ułatwi pracę ale także wyeliminuje ryzyko ujawnienia raportu przed jego wysłaniem do KNF-u
  2. po publikacji raportu w serwisie do inwestorów trafi powiadomienie lub pełna treść raportu mailem - również bez aktywnego udziału użytkownika
  3. po zakończeniu sesji giełdowej do zarządu firmy lub/i inwestorów trafi mail z jej wynikami
  4. dzień przed ważnymi wydarzeniami do inwestorów trafi mail przypominający o wydarzeniu
  5. wydarzenia w kalendarium automatycznie zapiszą się w kalendarzach zainteresowanych spółką inwestorów,

Zwróć uwagę na:

Mobilność, która nie powinna dziś wymagać ręcznej optymalizacji wszystkich elementów graficznych i multimedialnych. Tym powinna zająć się technologia - to ona może zapewnić że wykresy będą się poprawnie wyświetlały i animowały również na urządzeniach mobilnych.

Bycie „mobile friendly" wydaje się być koniecznością już od kilku lat. Mobile-First Index, wprowadzany przez Google sukcesywnie od okolic połowy 2018 roku, jeszcze jej znaczenie. Dalej jednak zapomina się o tym, że mobilność, oprócz responsywności, oznacza przystępność dla urządzeń przenośnych bez żadnych kompromisów - w zakresie dostępu do informacji, prezentacji treści, jak i szybkości działania serwisu.

Elastyczność, to cecha której wymaga współczesna komunikacja. Jeżeli będzie konieczne dodanie modułu wideo na pierwszej stronie serwisu musisz zrobić to sam w 3 minuty i bez dewelopera. Jeżeli będziesz potrzebować dedykowany landing page, to również nie powinno to sprawić problemu jeżeli wybierzesz właściwe narzędzie do zbudowania serwisu relacji inwestorskich.

Wideo w relacjach inwestorskich to nie ozdobnik witryny, ale standard i budując nową witrynę trzeba przewidzieć, że będzie go tylko więcej. Dlatego rozwiązanie serwisu dla inwestorów musi uwzględniać szybkie udostępnianie treści wideo, nie tylko z wykorzystaniem YouTube.

Social media to kanały budujące zasięg informacji tam, gdzie są inwestorzy i dziennikarze. Dlatego trudno pomijać dziś Twittera czy LinkedIna. Ale komunikując tam, pamiętaj aby posty z tych kanałów widzieli inwestorzy odwiedzający serwis relacji inwestorskich nie zabijając walorów jego mobilności. 

RODO nie jest złym zrządzeniem losu. Są narzędzia, które ustrzegą cię od możliwych błędów i zautomatyzują obowiązki względem osób których dane dotyczą. Pamiętaj, że wbicie gwoździa też jest trudne jezeli nie posiadasz młotka.

***

Ten artykuł jest wynikiem analizy serwisów relacji inwestorskich objętych tegoroczną edycją konkursu Złota Strona Emitenta organizowanego przez Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. W szczególności obserwacje dotyczyły kilkudzesięciu spółek giełdowych, których serwisy trafiły do drugiego etapu konkursu i były analizowane w okresie od lutego dla maja 2019 roku.

Artykuł został wykorzytany przez Parkiet.com w wydaniu drukowanym oraz online. Zobacz w Parkiet.com. 

 


netPR.pl sp. z o.o. jest firmą technologiczną, która oferuje oprogramowanie internetowe wspomagające komunikację jako usługę (model SaaS - Software as a Service). Specjalizuje się w rozwijaniu systemów prasowych, blogów korporacyjnych, serwisów relacji inwestorskich i technologii wideo w internecie.