10 trendów konsumenckich na 2018 rok - czego oczekujemy?

10 trendów konsumenckich na 2018 rok - czego oczekujemy?

z sieci
Piotr Ślusarczyk

Piotr Ślusarczyk

Kolejny raz Ericsson ConsumerLab wydał raport na temat trendów konsumenckich, które będą przeważać w przyszłości. Czego oczekujemy jako konsumenci? Przede wszystkim, aby technologie cyfrowe działały bardziej na zasadach jakie panują w relacjach międzyludzkich. Ale z jednoczesnymi obawami o rozwój stanu rzeczy w takim kierunku.

Poniżej przytaczamy wszystkie trendy wynikające z raportu, wraz z naszym komentarzem w odniesieniu do rynku, na którym działamy. Z czasem dość abstrkcyjnym nawiązaniem :)

Ciało jako interfejs użytkownika

Konsumenci oczekują aby obsługa była możliwa za pośrednictwem głosu, ekspresji emocji czy dotyku. To ostatnie już nie szokuje, bo stało się codziennością. Pozostałe metody nadal są w fazie rozwoju i o ile w przypadku języka angielskiego interfejs głosowy zyskuje na znaczeniu, o tyle w przypadku innych języków zapewne jeszcze trochę czasu upłynie zanim stanie się to popularne i użyteczne. Mimo to 2/3 badanych obstawia, że na taki wyższy poziom interakcji z technologią wejdziemy w ciągu 3 lat. Swoją drogą, co byście powiedzieli na newsroom czytający komunikaty lub sterowany głosem?

Wzbogacone słyszenie

Słuchawki tłumaczące w czasie rzeczywistym, to życzenie 63% badanych. 52% z kolei chciałoby blokować odgłos chrapania członka rodziny… Myślę, że znalazłoby się jeszcze kilka innych odgłosów, które chcielibyśmy raz na zawsze wyeliminować. Za to inne, jak np. nadjeżdząjący ambulans, warto byłoby uwydatnić.

Wieczni nowicjusze

Nowa technologie powinny być przyjazne - tylko wtedy zachęcą do siebie odbiorców. Tymczasem 30% badanych uważa, że korzystanie z nowych technologii wymaga nabycia nowych umiejętności. Najwyraźniej dlatego 46% twierdzi, że internet pozwala szybko uczyć się… i zapominać umiejętności, gdy przestają być potrzebne. Cóż, w netPR.pl już dawno doszliśmy do takich wniosków i dbamy o to, aby nawet zaawansowane funkcje naszych narzędzi nie wymagały długiego procesu nauki obsługi, ale były intuicyjne i wpisywały się w nawyki - po co utrudniać sobie życie?

Informacje społecznościowe

Ponad 50% konsumentów przebadanych przez Ericssona twierdzi, że sztuczna inteligencja byłaby pomocna w sprawdzaniu informacji zamieszczanych w social media. Podoba się nam ta wizja, tym bardziej że o fake news mówimy nie od dziś. To zjawisko, na które również narażeni są dziennikarze.

Inteligentne reklamy

Reklamy dzięki wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości zastępujące same produkty? To według ponad połowy konsumentów kierunek w jakim zmierzamy. A gdyby tak zrobić raport roczny w formie wirtualnego spaceru po biurze lub fabryce?

Niepokojące możliwości

50% badanych wyraża zaniepokojenie o trudności w rozróżnieniu maszyny od człowieka. Dlatego warto personalizować maile do dziennikarzy.. 40% badanych z kolei, czułoby się zaniepokojonych, gdyby sprzęt taki jak smartfon reagował na ich nastrój. Ciekawe czy tak samo zareagowaliby na serwis internetowy zmieniający swoje barwy w zależności np. panującej pogody?

Zrelaksowane społeczeństwo

Czy roboty sprawią kiedyś, że ludzie nie będą musieli pracować? 40% badanych chciałoby takiego rozwoju sytuacji. 32% uważa, że praca nie jest im potrzebna, żeby wieść sensowne życie. Nie konstruujemy robotów, ale tworzymy oprogramowanie, które pozwala na automatyzację rutynowych czynności - to trochę tak jakbyśmy odejmowali żmudnej pracy specjalistom ds. komunikacji.

Wewnątrz zdjęcia

Zdjęcia ożywiane przez wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość będą sposobem na przeżywanie wspomnień wg. 75% konsumentów. A gdyby tak nawigować po serwisie internetowym za pomocą wzroku i np. uruchamiać wideo po zatrzymaniu wzroku na klatce startowej?

Powietrzne ulice

Niecałe 40% badanych chciałoby latających pojazdów i drogowej sieci dla dronów. Niemal tyle samo obawia się, że dron spadnie im na głowę. Myślę, że upadek pojazdu byłby jednak bardziej bolesny…

Naładowana przyszłość

Zmora przenośnych urządzeń elektronicznych - bateria - według ponad 80% badanych przestanie być problemem w ciągu 5 lat. Świat bez konieczności ciągłego pamiętania o naładowaniu telefonu, tabletu, zegarka, itd brzmi całkiem przyjemnie.