Budujemy formularz subskrypcji i pozyskujemy dane

Budujemy formularz subskrypcji i pozyskujemy dane

RODO zrób to lepiej
Krzysztof Stasiełowicz

Krzysztof Stasiełowicz

Zadaniem formularza na stronie internetowej jest pozyskanie danych a w szczególności kontaktów do osób zainteresowanych otrzymywaniem naszych informacji. Ostatnio pisaliśmy o dobrych praktykach przy budowie formularzy. Dzisiaj pokażemy jak zbudować dobry formularz subskrypcji, wykorzystując do tego oprogramowanie netPR.pl. 

 

Profil odbiorcy - czyli jakie dane będziemy gromadzić

Pracę nad formularzem zaczynamy od określenia miejsca, w którym będziemy zapisywać dane pozyskiwane przez formularze.  Jest to możliwe w module Dane osobowe. W sekcji Profile rozpocznij od dodania nowego profilu odbiorcy oraz przypisania zasad zbierania danych osobowych, zawierających odpowiednie klauzule np. klauzule zgody na przetwarzanie podanych danych w celach marketingowych.

Następnie wybierz atrybuty (czyli w praktyce pola danych w bazie danych takie jak: imię, nazwisko czy adres e-mail), które będziesz przetwarzał w ramach konfigurowanego profilu odbiorcy. Atrybuty będą wyświetlane jako pola formularza. Jeśli zbierasz dane na potrzeby celu ograniczonego czasowo np. rejestracji na konferencję, możesz wyznaczyć datę ważności dla profilu.

1+2

 

Gdzie będą trafiały dane z wypełnionych formularzy

Po zakończeniu konfiguracji profilu odbiorcy w module Dane osobowe należy określić miejsce “składowania” danych. W oprogramowaniu netPR.pl będzie to wskazanie konkretnej listy dystrybucyjnej. 

Aby dodać nową listę, w module Kontakty kliknij w zakładkę Listy i dodaj nową listę, nadając jej opisową nazwę wewnętrzną (np. “Wszyscy dziennikarze zarejestrowani przez formularz”). Opcjonalnie możesz wprowadzić opis listy, który również będzie widoczny również w systemie. Nie zaznaczaj pól dotyczących widoczności i wymogu potwierdzenia, ponieważ w tym przypadku wszystkie nowe kontakty, mają trafiać na tę listę.

kontakty lista

 

Formularz, który umożliwia określenie zainteresowań

Jeżeli wysyłasz zróżnicowane treści do różnych odbiorców, warto skorzystać z formularza z opcją wyboru np. zainteresowań lub rodzaju newslettera (np. bieżący raport giełdowy, informacja o wynikach sekcji giełdowej, przypomnienie i terminie ogłoszenia wyników, eyc) Pozwoli on subskrybentowi określić zainteresowanie konkretną grupą informacji, czyli przypisać osobę do różnych list dystrybucyjnych w module Kontakty. Wysyłając kampanię mailową, masz możliwość wyboru, do których list dystrybucyjnych zostanie ona wysłana. Masz pewność, że odbiorca będzie dostawą tylko te wiadomości, którymi rzeczywiście jest zainteresowany.

W celu stworzenia takiego formularza przejdź ponownie do list dystrybucyjnych. Listę dla wszystkich rejestrujących się stworzysz tak jak powyżej, ustawiając jako niewidoczną dla odbiorców. W przypadku list dla poszczególnych zainteresowań lub grup informacji, zaznacz opcję Lista widoczna dla odbiorców. Możesz ustawić inną nazwę listy dystrybucyjnej widocznej dla użytkownika (nazwa publiczna widoczna obok pola wyboru na formularzu) . 

W celu większej przejrzystości bazy doradzamy stworzenie grupy list, w której najwygodniej umieścić wszystkie listy stworzone na potrzebę danego formularza.

lista widoczna

 

Jesteśmy gotowi do tworzenia formularza!

Po stworzeniu profilu i list zainteresowań możesz już skonfigurować sam formularz. W tym celu w module Kontakty przejdź do sekcji Formularze rejestracyjne i dodaj nowy formularz. Wpisz jego nazwę i wybierz z listy profil, który wcześniej przygotowałeś. Ustal, które pola do wypełnienia będą wymagane, a które opcjonalne. Jeśli w formularzu chcesz wykluczyć któryś z atrybutów z profilu, również masz taką możliwość. W następnym kroku podpinasz dedykowane listy dystrybucyjne, które stworzyłeś wcześniej. W tym miejscu wymagane jest zaznaczenie przynajmniej jednej listy.

Tworzenie form

Jeżeli stworzyłeś również, dodatkowe listy dystrybucyjne widoczne dla odbiorców, które chcesz pokazać w formularzu jako możliwe do wyboru, zaznacz również i je.

listy w formularzu

Dzięki wprowadzeniu takich ustawień subskrybenci, którzy zaznaczą takie listy w formularzu (będą one pokazane w formie checkboxów), zostaną automatycznie przypisani do list odpowiadającym ich zainteresowaniom. Znajdą się oni również na liście “wszystkich zarejestrowanych” bez względu na ich wybór. 

Uwaga!  Pamiętaj, że nie musisz sobie zaprzątać głowy podczas wysyłki, tym kto konkretnie znajduje się na danej liście - wysyłając kampanię mailową do kilku list, dany użytkownik dostanie tylko jedną wiadomość, nawet jeśli znajduje się na kilku zaznaczonych przez Ciebie listach dystrybucyjnych.

 

Wiadomość aktywacyjna - mechanizm Double Opt-in

Bardzo ważnym krokiem w tworzeniu formularza jest wiadomość potwierdzająca aktywację subskrypcji. Ma ona za zadanie potwierdzić, że osoba wpisująca dane do formularza jest rzeczywiście tą, za którą się podaje (mechanizm double opt-in). Pamiętaj także, że jest to również Twoja pierwsza wiadomość wysłana do nowego kontaktu. Należy zadbać o jej treść, tak aby Twoja komunikacja, od początku była profesjonalna i zachęcająca.

wiadomość

 

Zabezpieczenie formularza - Captcha

Rekomendujemy zabezpieczenie każdego formularza mechanizmem Captcha, o którym więcej przeczytasz w jednym z naszych artykułów. W celu uruchomienia napisz na support@netpr.pl, pomożemy Ci w odpowiedniej konfiguracji.

captcha

Twój formularz jest gotowy! Pozostało już tylko osadzić go na stronie i cieszyć się, z nowo dopisujących się subskrybentów - jeśli nie wiesz jak to zrobić, skontaktuj się z nami pod adresem support@netpr.pl

Tak powstały formularz możesz osadzić również w witrynach internetowych innych dostawców, a jak to zrobić przeczytasz w dokumentacji umieszczonej w zakładce Integracje w edycji formularza. 

 

Zapraszamy do lektury naszych następnych tekstów. W najbliższym czasie opiszemy, jak stworzyć formularz zapisu na wydarzenie za pomocą oprogramowania netPR.pl 




netPR.pl sp. z o.o. jest firmą technologiczną, dostawcą oprogramowania w chmurze wspomagającego komunikację firm, marketing, public relations oraz relacje inwestorskie. Firma uzyskała certyfikat ISO/IEC 27001:2013 oraz certyfikaty ISO/IEC 27017:2015 i ISO/IEC 27018:2019, dotyczące bezpieczeństwa przetwarzania danych (w tym danych osobowych) w chmurze.

netPR.pl sp. z o.o. jest właścicielem multimedialnej agencji informacyjnej infoWire.pl.

Zobacz na nasze certyfikaty